onsdag 19 september 2012

Brödet som mättar hunger

Som titeln avslöjar så älskar jag boken Mio min Mio av Astrid Lindgren! Jag har nog läst den 16 - 17 gånger!
Brödet som jag bakade idag var verkligen mättande så jag tyckte att titeln passade!
INGREDIENSER till en plåt/24 bitar
1 dl Fibrex
1 dl linfrö
1,5 dl Pofiber
1,5 dl paranötter
2 dl mandel
1 rågad tsk bakpulver
1 knapp tsk salt
8 ägg
2 dl vatten
1 msk (kokos)olja
ev 1 rågad tsk brödkryddor

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla torra ingredienserna och mixa dem till mjöl - ev i omgångar beroende på vad din mixer klarar.
Vispa ihop äggen i en skål och vispa in vattnet och oljan. Rör sen i nötmjölsblandningen och blanda om ordentligt. Häll ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt och bred ut till önskad storlek.
Eftersom jag ville kunna skära varje bit i två halvor bredde jag inte ut smeten över riktig hela plåten. Grädda i 180 grader i ca 20 - 25 minuter och låt sen svalna på galler under bakduk.
Skär brödet i lagom stora fyrkanter (jag skar 24 bitar av mitt bröd) och dela ev varje bit i två halvor. Frys in det som inte går åt på ett par dagar.
 Innan gräddningen.
 Efter gräddningen.
Skuret i bitar.

Anneli.

Inga kommentarer: