tisdag 15 november 2011

Smaskigt bröd med Kalonjifrö

Jag har invandrarkompisar från bl a Iran och Turkiet och de bakar ett sånt himla gott bröd med Kalonjifrö/svartkummin! Det brödet är förstås bakat på vetemjöl, men här kommer min egen LCHF-variant:

BRÖD MED KALONJIFRÖ

4 ägg
1 dl Pofibrer
1 dl Bakepro
1 dl Bakerix
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
4 msk Husk
3 dl riven ost
2 dl vatten
1 msk (kokos)olja
1 rågad tsk Kalonjifrö

GÖR SÅ HÄR:

Blanda alla torra ingredienser utom Kalonjifröna med osten. Blanda om - gärna med en stavmixer så att osten finfördelas. Tillsätt sedan kalonjifröna, oljan, äggen och vattnet och rör om till en smet.
Häll ut smeten på ett bakplåtspapper, och med baksidan på en sked doppad i vatten stryker du ut smeten över det mesta av bakplåtspappret (beroende på hur tjockt du vill ha det).
Grädda mitt i ugnen på 200 grader tills ytan fått en härligt brun färg - jag tror det tar ungefär 20 minuter, men jag glömde faktiskt att ta tid...!! :P
När brödet har svalnat; skär det i lagom stora bitar och frys in det som inte går åt inom ett par dagar!

TIPS: Har du inte t ex Bakerix hemma så öka mängden Pofibrer och Bakepro med ½ dl var, eller ta mandelmjöl/kokosmjöl.

Lycka till!

Anneli.

Inga kommentarer: